لاجیک صنعت | به بخش خدمات و اتوماسیون توزین خوش آمدید.

09125936809

لودسل و انواع آن – قسمت اول از آموزش لودسل

نویسنده: تیم محتواگذاری لاجیک صنعت
بدون دیدگاه
آگوست 23, 2022
انواع لودسل

لودسل چیست؟

در صنعت هر زمانی نیاز به اندازه‌گیری وزن یا نیرو وجود داشته باشد متخصصین از ابزاری به نام لودسل استفاده خواهند کرد. لودسل‌ها نوعی مبدل نیرو هستند که می‌توانند نیروهای کششی، فشاری را اندازه‌گیری کنند و آن را به صورت سیگنال‌های الکتریکی استاندارد تبدیل کنند. انواع لودسل برای این موضوع طراحی شده که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.
لودسل‌ها شامل یک هسته فلزی از جنس آلیاژ خاص، آلومینیوم و یا استیل هستند که دارای تعدادی STARIN GAUGE از مقاوت‌های الکتریکی می‌باشد که در اثر اعمال نیرو تغییر شکل می‌دهد و مقاومت موجود در سیم‌های لودسل کم یا زیاد شده و پس از برداشتن نیرو به حالت اولیه خود باز می‌گردد. برگشت‌پذیری آن هم به کیفیت لودسل بستگی دارد.
مدار داخلی یک لودسل هم به صورت پل وتسون می‌باشد که شکل آن در زیر قابل مشاهده است که دارای دو عدد ورودی و دو عدد خروجی می‌باشد. به طور مثال اگر 5 ولت به عنوان تحریک به آن داده شود بین 0 تا 15 میلی‌ولت از خروجی آن بسته به مقدار نیرویی که به آن وارد می‌شود دریافت خواهد شد.

انواع لودسل

لودسل‌ها به لحاظ ظاهری در شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند که به طور کلی می‌توان آنها را به 4 دسته اصلی تقسیم کرد.

لودسل تک پایه (Single Point)

لودسل‌های تک ‌پایه ‌یا نقطه‌ای ‌یکی ‌از‌ ساده‌ترین مدل لودسل‌ها می‌باشد. این ‌لودسل‌ها دارای یک ‌پایه‌ (استرین ‌گیج‌) که تعامل نیرو در یک نقطه را می‌تواند اندازه‌گیری ‌کند هستند و بیشتر در باسکول‌های کوچک، ترازوها، هاپرهای کوچک، توزین نوار نقاله‌های کوچک و توزین ماشین‌آلات بسته‌بندی و کیسه پرکن کاربرد دارند.
این مدل لودسل‌ها برای اندازه‌گیری وزن‌های کوچک (معمولا بین 300 کیلوگرم تا نهایتا 1 تن) قابل استفاده هستند و باید حتما به صورت تکی از این مدل لودسل‌ها استفاده کرد. نکته مهم در این مدل لودسل‌ها این است که دارای محدودیت صفحه هستند به این معنی که در دیتاشیت هر لودسل برای صفحه‌ای که روی آن قرار می‌گیرد ابعاد مشخصی را قرار داده‌اند که نشان می‌دهد لودسل در این ابعاد دقت درستی را به ما نشان خواهد داد.

لودسل خمشی (Shear Beam)

این ‌لودسل‌ها‌ ظاهری ‌مثل‌ لودسل ‌تک‌ پایه‌ دارند و معمولا در باسکول‌ها و سیستم‌های توزین نیمه سنگین استفاده می‌شوند. این لودسل‌ها را باید‌ به ‌صورت‌ چند‌تایی ‌استفاده کرد. این ‌موضوع ‌به ‌این دلیل ‌است ‌که نباید‌‌ د‌ر معرض فشار جانبی ‌قرار گیرد.
لودسل‌های خمشی آکاردئونی که در تصویر زیر نشان داده شده است از یک طرف به سازه بسته می‌شود و از طرف دیگر به آن نیرو وارد خواهد شد. همچنین شکل ظاهری به این دلیل آکاردئونی است که در صنعت معمولا دستگاه‌ها دارای لرزش می‌باشند و شکل آکاردئونی این لودسل‌ها لرزش‌ها را دمپ می‌کند و اجازه ورود و تاثیر به استرین گیج را نمی‌دهند.

لودسل فشاری (Compression)

لودسل فشاری ‌یا سیلندری ‌با‌ سنجش نیروی وارد عمود می‌توانند نیرو را اندازه‌گیری کند. این لودسل‌ها که به شکل قوطی هستند معمولا در باسکول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
لودسل‌های فشاری معمولا در مخازن بزرگ و یا جاهایی که وزن‌های ‌زیادی (500 تن) را بخواهیم ‌اندازه بگیریم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در بعضی موارد از لودسل‌های فشاری با ظرفیت کمتر مثلا 1 تن استفاده می‌شود که دلیل آن یا محدودیت طراحی مکانیکی سیستم است و یا دقت بسیار بالایی مورد نیاز است.

لودسل کششی (tension)

لودسل کششی (S شکل) برای کاربردهایی که در آن کشش و فشار وجود دارد بسیار مفید است‌. مکانیزم عمر این لودسل بر اساس تغییرات طول است و معمولا در آسانسورها، جرثقیل‌ها و هرجا که کشش و فشار وجود دارد استفاده می‌شود. این مدل لودسل‌ها برای اندازه‌گیری وزن از 25 کیلوگرم تا حدود 30 تن قابل استفاده می‌باشد.

گروه لاجیک صنعت با پشتوانه چندین سال فعالیت در حوزه توزین و اتوماسیون صنعتی آماده تامین انواع لودسل با هزینه مناسب را داشته و می‌توانید با مراجعه به سایت فروشگاه لاجیک صنعت خریدی مطمئن را داشته باشید.

ویدئوی آموزشی لاجیک صنعت مبحث لودسل (قسمت اول) “لودسل و انواع آن”

سایر ویدئوهای آموزش لودسل

نکات نصب صحیح مکانیکی لودسل – قسمت دوم از آموزش لودسل

نحوه انتخاب لودسل – قسمت سوم از آموزش لودسل

نحوه اتصال لودسل به سیستم کنترل – قسمت چهارم از آموزش لودسل

لاجیک صنعت

مجموعه لاجیک صنعت با سابقه فعالیت در حوزه اتوماسیون صنعتی و صنایع مختلف، همچنین با پشتوانه مهندسین مجرب و فعال، مدت زیادی در صنایع مختلف و پروژه‌های اتوماسیون صنعتی حضور پر رنگی داشته است.

هم اکنون شما می‌توانید با تکیه به دانش فنی و به روز متخصصین ما ابتدا با مشاوره و سپس با طراحی، برنامه‌نویسی و ساخت و اجرای پروژه‌های اتوماسیون صنعتی خود در سراسر کشور و حتی خارج از کشور با ما همراه باشید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *