لاجیک صنعت | به بخش خدمات و اتوماسیون توزین خوش آمدید.

09125936809

نحوه انتخاب لودسل – قسمت سوم از آموزش لودسل

نویسنده: تیم محتواگذاری لاجیک صنعت
بدون دیدگاه
آگوست 23, 2022
انتخاب لودسل مناسب

در این مقاله می‌خواهیم در مورد اینکه چگونه و با چه پارامترهایی لودسل مورد نظر را انتخاب کنیم صحبت کنیم.

انتخاب نوع لودسل

آشنا بودن و شناخت کامل از نوع لودسل‌ها اولین گام برای انتخاب لودسل است که در مطالب قبل در مورد این که لودسل‌ها به چهار دسته تک‌‌پایه، فشاری‌، خمشی، S شکل یا کششی دسته‌بندی می‌شوند صحبت کرده‌ایم.
اولین موردی که در انتخاب لودسل می‌تواند به ما کمک کند در نظر داشتن جهت نیرو است. باید دقت داشته باشیم که نیرو به صورت کششی به سیستم وارد می‌شود یا به صورت فشاری تا بتوانیم لودسل را انتخاب کنیم. نحوه استفاده لودسل و کاربرد آن نیز اهمیت دارد به طور مثال اگر در یک جرثقیل از لودسل استفاده می‌کنیم می‌دانیم که از لودسل کششی باید استفاده شود یا اگر سیستم ما به شکل ترازو باشد ما از لودسل‌های تک پایه استفاده می‌کنیم یا سیستم باسکول شکل است ما از لودسل‌های فشاری استفاده می‌کنیم.

نحوه انتخاب لودسل

ظرفیت لودسل

موضوع دیگری که از اهمیت بالایی برخوردار است نحوه انتخاب ظرفیت لودسل است که باید با دقت بالایی مورد بررسی قرار بگیرد تا از ضررهای مالی جلوگیری کنیم به طور مثال فرض کنید که یک مخزن چهار پایه داریم که بار مرده ما (منظور از بار مرده وزن خود مخزن بدون هیچ باری می‌باشد) 200 کیلوگرم است و قرار است ماکزیمم 800 کیلوگرم بار ریخته بشود مجموع این دو بار 1 تن می‌شود و حدود 40 درصد باید برای احتیاط به آن اضافه کنیم که عدد ما 400 کیلوگرم افزایش میابد و 1 تن و 400 کیلوگرم می‌شود حالا باید ظرفیت لودسل‌ها را طوری انتخاب کنیم که از این عدد بیشتر شود مثلا از 4 عدد لودسل با ظرفیت 400 کیلوگرم استفاده می‌کنیم که مجموع آن 1 تن و 600 کیلوگرم می‌شود که از 1 تن و 400 کیلوگرم بیشتر است و یا از 4 لودسل با ظرفیت 500 کیلوگرم استفاده می‌کنیم که مجموعا 2 تن می‌شود و باز هم در سیستم ما جواب می‌دهد. به این صورت ما ظرفیت لودسل‌ها را انتخاب می‌کنیم.

ظرفیت لودسل

دقت لودسل

دقت لودسل یک رابطه مستقیم با کلاس لودسل دارد و اکثر لودسل‌ها در ایران با استاندارد OIML شناخته می‌شوند و به دسته‌بندی‌های c2، c3، c4، c5 و c6 دسته‌بندی می‌شوند اگر ما دیتاشیت لودسل‌ها را بررسی کنیم دو موضوع در بحث دقت اهمیت پبدا می‌کند. اول ماکزیمم تعداد تقسیمات داخلی و دوم مینیمم تعداد تقسیمات داخلی که در آن وجود دارد چه عددی است به طور مثال در کلاس c3 این اعداد بین 3000 تا 10000 است.
یعنی اگر ما یک لودسل 50 کیلویی داشته باشیم کم‌ترین دقتی که شرکت سازنده به ما تضمین داده و به آن دسترسی پیدا کنیم حاصل تقسیم 50000 تقسیم بر 3000 است که حدود 16.6 گرم خواهد شد و ماکزیمم دقت که شرکت تضمین کرده است حاصل تقسیم 50000 بر10000 که 5 گرم خواهد شد که این عدد به دست آمده یعنی 5 به معنی مثبت و منفی 2.5 گرم می‌باشد.

دقت لودسل

شرایط و استانداردها موثر در انتخاب لودسل

فاکتور مهم بعدی در انتخاب لودسل شرایطی است که ما لودسل را در آنجا نصب می‌کنیم و همچنین اینکه ببینیم به چه استانداردهایی نیاز داریم. به طور مثال اگه محیط دارای رطوبت است IP را باید با تناسب بالا ببریم یا از آلیاژ استنلس استیل استفاده کنیم و یا اگر در محیطی استفاده می‌کنیم که باید ضد انفجار باشد باید حتما دقت کنیم که لودسل ما دارای استاندارد EX یا استانداردهای مورد نیاز دیگر باشد.

موارد گفته شده مواردی است که باید به طور کلی برای انتخاب لودسل به آن دقت کنیم تا با مشکل مواجه نشویم.

ویدئوی آموزشی لاجیک صنعت مبحث لودسل (قسمت سوم) “نحوه انتخاب لودسل

سایر ویدئوهای آموزش لودسل

لودسل و انواع آن – قسمت اول از آموزش لودسل

نکات نصب صحیح مکانیکی لودسل – قسمت دوم از آموزش لودسل

نحوه اتصال لودسل به سیستم کنترل – قسمت چهارم از آموزش لودسل

لاجیک صنعت

مجموعه لاجیک صنعت با سابقه فعالیت در حوزه اتوماسیون صنعتی و صنایع مختلف، همچنین با پشتوانه مهندسین مجرب و فعال، مدت زیادی در صنایع مختلف و پروژه‌های اتوماسیون صنعتی حضور پر رنگی داشته است.

هم اکنون شما می‌توانید با تکیه به دانش فنی و به روز متخصصین ما ابتدا با مشاوره و سپس با طراحی، برنامه‌نویسی و ساخت و اجرای پروژه‌های اتوماسیون صنعتی خود در سراسر کشور و حتی خارج از کشور با ما همراه باشید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *