لاجیک صنعت | به بخش خدمات و اتوماسیون توزین خوش آمدید.

09125936809

نکات نصب صحیح مکانیکی لودسل – قسمت دوم از آموزش لودسل

نویسنده: تیم محتواگذاری لاجیک صنعت
بدون دیدگاه
آگوست 23, 2022
نصب مکانیکی لودسل

اولین نکته مهم در نصب لودسل آشنا بودن با نکات نصب مکانیکی لودسل است. شاید‌ ‌این سوال در‌‌ ذهن شما به وجود بیاید که کار ‌ما‌‌ اتوماسیون است و نصب آن معمولا به دست‌ ماشین‌سازها و یا افراد دیگر‌ صورت می‌گیرد‌ این حرف کاملا درست است ولی اگر ما به عنوان اتوماسیون‌کار، با نصب لودسل آشنایی داشته باشیم می‌توانیم در هنگام مواجهه با مشکل مکانیکی در نصب، آن را برطرف کنیم یا با ارجاع به‌ کارفرما آن مشکل را حل کنیم.

مانتینگ چیست؟

مانتینگ به معنای پایه و نگهدارنده لودسل‌ است که معمولا از طرف شرکت‌های سازنده لودسل ارائه می‌شود. مانتینگ‌ها وظیفه دارند که نیروهای جانبی و شوک‌های وارد بر لودسل را دمپ و نیرو را در جهت صحیح عمودی به لودسل وارد کنند. نحوه انتخاب مانتینگ بستگی به نوع لودسل استفاده شده دارد. مانتینگ‌ها انواع مختلفی دارند که در شکل زیر یک نمونه از مانتینگ‌های فشاری را ملاحظه می‌کنید.

مانتینگ لودسل

نکات مهم در نصب مکانیکی لودسل

وارد شدن نیرو به صورت نقطه‌ای

نکته‌ مهمی که در نصب لودسل حائز ‌اهمیت ‌است این است که ما نیرو را باید به صورت نقطه‌ای وارد کنیم. مثلا در لودسل‌های S-type نیرو از بالا و پایین به آن وارد می‌شود ما حق نداریم که نیرو را کامل به وجه بالایی وارد کنیم. اگر به لودسل نگاه بیندازیم می‌بینیم که واشر یا یک پیچ وجود دارد که باعث می‌شود بار به صورت نقطه‌ای بر لودسل وارد ‌شود.

نصب لودسل S type

دقت به پارامتر ابعاد صفحه در لودسل‌های تک پایه

در لودسل‌های تک‌پایه چون محدودیت صفحه ‌وجود‌ دارد نباید بار ‌وارد شده خارج از محدوده‌ آن باشد به این دلیل که لودسل آسیب می‌بیند و دقت خود ‌را از دست می‌دهد.

محدودیت صفحه در نصب لودسل

دقت به جهت نیروی اعمالی

نکته دیگر این است که بر اساس دیتاشیت جهت بار وارد بر لودسل را تشخیص دهیم یعنی ما اگر به بدنه لودسل نگاهی بینداریم فلش به سمت پایین است که ما باید نیرو را به صورت عمودی و در جهت فلش به لودسل وارد کنیم.

جهت نیروی اعمالی به لودسل

ظرفیت لودسل

یکی از اصلی‌ترین نکات در مورد ظرفیت لودسل است که ما نباید بیشتر از حد توان لودسل به آن نیرو وارد کنیم و به طور تقریبی باید از 70 تا 80 درصد ظرفیت لودسل بهره ببریم.

نصب به صورت تراز

اگر ما از مانتینگ‌ها یا از صفحه‌هایی برای نصب لودسل استفاده می‌کنیم باید به این دقت داشته باشیم که حتما به صورت موازی نصب شده باشد و کج نصب نشده باشد و صفحه استفاده شده در زیر لودسل نیز ضخیم باشد به این دلیل که ممکن است خم ‌شود و وزن دقیقی را به ما ندهد.

نصب موازی لودسل

وزن‌دزدی

یکی از عواملی که می‌تواند باعث پایین آمدن دقت لودسل باشد وزن‌دزدی است. به طور مثال اگر قصد نصب کردن نردبان به مخزنی داریم باید دقت کنیم که به جایی گیر نباشد یا اگر می‌خواهیم با استفاده از لوله موادی را وارد مخزن کنیم حتما باید لوله را در بعضی از قسمت‌ها منعطف کنیم که وزن سیستم ما را دچار خطا نکند.

انعطاف لوله در نصب لودسل

لرزش

در نهایت این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که در سیستم‌های توزین و هرجا که از لودسل استفاده شده است لرزش عامل کاهش دقت لودسل است و مهمترین راهکار برای جلوگیری از لرزش استفاده از مانتینگ است تا با کمک آن بتوانیم لرزش را به حداقل برسانیم.

ویدئوی آموزشی لاجیک صنعت مبحث لودسل (قسمت دوم) “نکات نصب مکانیکی لودسل”

سایر ویدئوهای آموزش لودسل

لودسل و انواع آن – قسمت اول از آموزش لودسل

نحوه انتخاب لودسل – قسمت سوم از آموزش لودسل

نحوه اتصال لودسل به سیستم کنترل – قسمت چهارم از آموزش لودسل

لاجیک صنعت

مجموعه لاجیک صنعت با سابقه فعالیت در حوزه اتوماسیون صنعتی و صنایع مختلف، همچنین با پشتوانه مهندسین مجرب و فعال، مدت زیادی در صنایع مختلف و پروژه‌های اتوماسیون صنعتی حضور پر رنگی داشته است.

هم اکنون شما می‌توانید با تکیه به دانش فنی و به روز متخصصین ما ابتدا با مشاوره و سپس با طراحی، برنامه‌نویسی و ساخت و اجرای پروژه‌های اتوماسیون صنعتی خود در سراسر کشور و حتی خارج از کشور با ما همراه باشید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *