لاجیک صنعت | به بخش خدمات و اتوماسیون توزین خوش آمدید.

09125936809

نحوه اتصال لودسل به سیستم کنترل – قسمت چهارم از آموزش لودسل

نویسنده: تیم محتواگذاری لاجیک صنعت
بدون دیدگاه
آگوست 28, 2022
اتصال لودسل به سیستم کنترل

می‌دانیم که وزن یک کمیت فیزیکی است و برای اندازه‌گیری مقدار آن از لودسل استفاده می‌شود. سیگنال خروجی لودسل‌ها چیزی در حدود صفر تا ۱۵ میلی‌ولت است و برای خواندن آن در سیستم‌های کنترل باید از ترانسمیتر و یا کارت لودسل استفاده شود. در اتصال لودسل به سیستم کنترل باید موارد زیر را در نظر داشت.

نحوه وایرینگ لودسل به ترانسمیتر وزن و کارت لودسل

نحوه وایرینگ لودسل به این گونه است که کابل لودسل 4 سیمه یا 6 سیمه می‌باشد که از لودسل‌های 6 سیمه در زمانی که فاصله لودسل تا ترانسمیتر یا کارت لودسل طولانی می‌باشد، استفاده می‌شود. نام‌گذاری وایرهای کابل لودسل به این صورت است:

+EXC

-EXC

+SIG

-SIG

و برای لودسل‌های 6 سیمه، دو وایر دیگر به نام‌های +SEN و -SEN وجود دارد. در سیستم‌های مختلف توزین نظیر بچینگ، توزین نواری، کیسه پرکن و… که برای اندازه‌گیری وزن از لودسل‌های متعدد استفاده می‌شود، ابتدا باید وایرهای لودسل‌ها را در داخل جعبه تقسیم (Junction Box) با یک دیگر جامپ کرد و سپس خروجی آن رو به ترانسمیتر یا کارت لودسلی که برای خواندن وزن از آن استفاده کرده‌ایم، متصل نماییم. کارت لودسل در تمامی برندهای موجود در بازار از جمله دلتا، زیمنس، فتک و… موجود می‌باشد.

نحوه عملکرد ترانسمیتر وزن و کارت لودسل

نحوه عملکرد به این گونه است که ولتاژی که به آن ولتاژ تحریک  گفته می‌شود از سمت ترانسمیتر یا کارت لودسل به سمت لودسل ارسال می‌شود و تغییرات مقاومت‌هایی که داخل استرین‌گیج‌های موجود در لودسل، که ناشی از تغییرات وزن می‌باشد، به صورت سیگنال‌هایی در حد میلی‌ولت به سمت ترانسمیتر یا کارت لودسل مورد استفاده، ارسال می‌شود. ارسال ولتاژ تحریک از طریق وایرهای +EXC و -EXC و دریافت پاسخ از سمت لودسل، از طریق وایرهای +SIG و -SIG انجام می‌شود. وجود وایرهای +SEN و -SEN در لودسل‌های 6 سیمه به این دلیل است که مقدار افت ولتاژی را که در فواصل طولانی به وجود می‌آید به ترانسمیتر یا کارت لودسل ارجاع داده شود. به طور مثال اگر ولتاژ تحریک ۵ ولت باشد، اما به دلیل فاصله طولانی این مقدار افت کرده و برابر ۴.۸ ولت شود، این مقدار از طریق وایرهای +SEN و -SEN به فرستنده ولتاژ ارجاع داده می‌شود و ترانسمیتر یا کارت لودسل، محاسبات را بر اساس ۴.۸ ولت انجام می‌دهد. در مواردی که لودسل‌های استفاده شده دارای ۶ سیم هستند، ولی ترانسمیتر یا کارت لودسل دارای ۴ پایه است، بایستی وایرهای +EXC و -EXC را به ترتیب با +SEN و -SEN جامپ کرد.

نحوه انتقال اطلاعات در اتصال لودسل به سیستم کنترل

پس از اتصال لودسل به ترانسمیتر یا کارت لودسل، نوبت به نحوه انتقال اطلاعات به سیستم کنترل است. برای انجام این کار اگر از کارت لودسل بخواهیم استفاده کنیم و کنترلر سیستم PLC باشد، باید کارت متناسب با PLC مورد استفاده را به کار برد و در قسمت Wizard مربوطه، تنظیمات و اسکیل کردن را انجام داد. برای انتقال اطلاعات با استفاده از ترانسمیتر می‌توان از دو طریق شبکه و خروجی آنالوگ این کار را انجام داد. به این صورت که اگر از طریق شبکه اتصال به سیستم کنترل انجام شود، می‌توان به صورت مستقیم به تمامی پارامترها از قبیل مقدار وزن، مقدار ظرفیت و… دسترسی داشت که این روش کار را برای کالیبره کردن نیز آسان‌تر می‌کند و اگر از طریق ترانسمیتری که خروجی آنالوگ دارد این اتصال انجام شود، بایستی خروجی آنالوگ ترانسمیتر به ورودی آنالوگ سیستم کنترلی مورد نظر متصل شده و پس از اسکیل کردن اطلاعات دریافتی، می‌توان کالیبره را انجام داد.

کالیبره ترانسمیتر وزن و کارت لودسل

برای انجام کالیبره ترانسمیتر یا کارت لودسل، نیاز به اطلاعاتی از قبیل مقدار ظرفیت لودسل‌ها، مقدار Mv/v, رزولوشن و… است که بایستی این اطلاعات را از دیتاشیت مربوط به لودسل‌ها به دست آورد و برای وارد کردن آنها به ترانسمیتر یا کارت لودسل، دیتاشیت مربوط به ترانسمیتر و کارت لودسل نیز بایستی به صورت دقیق مطالعه شود. در ادامه، در ویدیوی مربوط به این مقاله، موارد فوق به صورت عملی و کامل توضیح داده شده است.

ویدئوی آموزشی لاجیک صنعت مبحث لودسل (قسمت چهارم) “نحوه اتصال لودسل به سیستم کنترل”

سایر ویدئوهای آموزش لودسل

لودسل و انواع آن – قسمت اول از آموزش لودسل

نکات نصب صحیح مکانیکی لودسل – قسمت دوم از آموزش لودسل

نحوه انتخاب لودسل – قسمت سوم از آموزش لودسل

لاجیک صنعت

مجموعه لاجیک صنعت با سابقه فعالیت در حوزه اتوماسیون صنعتی و صنایع مختلف، همچنین با پشتوانه مهندسین مجرب و فعال، مدت زیادی در صنایع مختلف و پروژه‌های اتوماسیون صنعتی حضور پر رنگی داشته است.

هم اکنون شما می‌توانید با تکیه به دانش فنی و به روز متخصصین ما ابتدا با مشاوره و سپس با طراحی، برنامه‌نویسی و ساخت و اجرای پروژه‌های اتوماسیون صنعتی خود در سراسر کشور و حتی خارج از کشور با ما همراه باشید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *